|
Vnímaná akademická účinnost u žáků středních škol
Draberová, Jana ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Koncept vnímané akademické účinnosti, který rozšiřuje teorii vnímané osobní účinnosti Alberta Bandury, je významným činitelem ovlivňujícím školní úspěšnost studentů. V rámci této práce jsme se pokusili vytvořit výzkumný nástroj, který by byl schopen vnímanou akademickou účinnost měřit. V teoretické části se zaměřujeme na obecné vymezení konceptu vnímané osobní účinnosti a dále na konkrétnější charakteristiky vnímané akademické účinnosti. Část empirická se pak věnuje vývoji dotazníku, jeho psychometrickým charakteristikám a zjišťování jeho validity. Dotazník byl ověřován na výzkumném vzorku 611 studentů prvních až třetích ročníků pěti pražských gymnázií. Ze získaných závěrů vyplývá, že se jedná o reliabilní, psychometricky kvalitní výzkumný nástroj s uspokojivou validitou využitelný ve školní praxi. Výzkum rovněž odhalil zajímavé souvislosti vnímané akademické účinnosti s dalšími proměnnými, jako je pohlaví, věk či prožívání náročných školních situací studenty. Klíčová slova: vnímaná osobní účinnost, vnímaná akademická účinnost, motivace ke studiu, středoškolští studenti, diagnostika, Dotazník studijních zkušeností
|